"سکوت من صدای تو"

هر چیزی که در ج س ت ن آنی آنی

"سکوت من صدای تو"

هر چیزی که در ج س ت ن آنی آنی

"پری.ص"

کوچ کرده از بلاگفا :)
آغاز بیست و دومین فصل از زندگی ام :-)
الان شده بیست و سه :)
و الان شده بیست و چهار :)
الکی الکی شد بیست و پنج :)
شد بیست و شش، باورتون میشه؟! :)
99/05/05 ساعت 13:30 مهدی جان وارد زندگیم شد. (ازدواج تایم)
(در بیست و شش سال و پنج ماه و هشت روزگی)
یادم رفته بود بگم وارد بیست و هفت سالگی شدم. :)
28بهمن 1400 به جذابترین شکل ممکن 28 سالم شد.

"دل سرا پرده محبت اوست
دیده آیینه دار طلعت اوست
تو و طوبی و ما و قامت یار
فکر هرکس به قدر همت اوست"

بايگاني
نويسندگان

از جمله مشکلات دو زبانه ها

شنبه, ۹ ارديبهشت ۱۳۹۶، ۰۷:۲۰ ب.ظ

بچه های دهه شصتی: معلم ها مکافتی داشتند تا فارسی حرف زدن رو به بچه ها یاد بدهند، بیشترشون در نوشتن انشا مشکل داشتند.

دهه هفتادی ها(من و هم سن هام): اینا متعادل بودن، قبل مدرسه هم فارسی رو خوب بلد بودن و هم ترکی رو.

دهه هشتادی و نودی: یکی از مشکلات معلم هاشون اینه که اکثر دانش آموزش ها زبان مادریشون رو بلد نیستن.


موافقين ۹ مخالفين ۰ ۹۶/۰۲/۰۹

نظرات  (۱۷)

۰۹ ارديبهشت ۹۶ ، ۱۹:۳۶ یــاسـᓄـךּ ●‿●
ترک زبانی ؟ 
ایول :)
پاسخ:
آره جانم :)
مرسی. ترکی یا ترک ها رو دوست داری؟؟ :)
۰۹ ارديبهشت ۹۶ ، ۲۰:۰۶ منتـــظر المـهـدی۳۱۳
من خیلی ترکی رو دوس دارم البته همچنین ترک ها رو ....:-)
پاسخ:
خیلی ممنون.
من هم به نمایندگی از ترک ها تو رو دوست دارم.
 آره دقیقا باهات موافقم
و خییلی خییلی متاسفم بابت اینکه زبان فارسی داره زبان های دیگه ی ایرانی رو از بین میبره :(
ما هم تو کردستان این مشکل رو داریم
پاسخ:
خوبه.
فارسی زبان رسمی کشور ماست و خوبه همه بلدش باشن و این تاسف برمیگرده به کم کاری خودمون و اصلا مشکل از زبان فارسی نیست.
بله کم کم فراموش میکنیم.
در حالی که وجود این همه تنوع یکی از زیبایی های کشورمونه.
خخخخخخخ
پاسخ:
یعنی من آرزو به دل موندم آقا ابوالفضل دو کلام حرف بزنن. یا شکلک خنده و پوکر فیس یا نهایتا خخخخخ :))
توی فامیلای ما که ارومیه هستن اکثریتشون ترکی یاد میدن به بچه هاشون و خوششون نمیاد از فارسی به جز یکی دو نفرشون که اونا هم این مدلی اند:

یکی از اون ها به یکی از بچه هاش برای امتحان (بچه اولش) تا چهار سالگی فارسی یاد داد و حرف زد تا اینکه دید بچه اش کنجکاوه وقتی ترکی حرف می زدن و وقتی با هم سن و سالهاش توی کوچه و فامیل بازی می کرد متوجه نمی شد.
بنابرین علاوه بر اینکه سریع بهش ترکی یاد دادن و زبان دومش ترکی شد.
بچه دومون رو تا پیش دبستانی ترکی یاد دادند و یک سال قبل از مدرسه(امسال) فارسی دارن یاد میدن.

اون یکی فامیلمون بحثش فرق می کرد:
اونا سکن محله های کرد نشین بودند و چون دائم کارشون اونجا بود بهتر دونستن به بچه شون فارسی یاد بدن و پشیمون هم نیستن و امسال که تازه 5 سالش شده دارن ترکی یاد میدن که هر دو زبان رو بدونه و خوب هم همکاری میکنه بچه و هر چی میگن تکرار میکنه و هم خودش و هم بقیه کیف میکنن.


البته بنده که از بچگی در شهر غربت بخاطر کار پدرم و مهاجرتش بزرگ شده ام و مانده ام از ابتدا فارسی رو یاد گرفته و حرف زدم و در نوجوانی هرزگاهی که مسافرت میرفتیم مقداری زبانم رو تقویت می کردم و از فایل می پرسیدم این چی میشه اون چی میشه و گاهی هم مسخره میشدم و یک لقب بهم داده بود پسردایی من میگفت ترک جاسوسی اومد.
آخه من حرف نمیزدم هیچ وقت و فقط دقت می کردم این چی میشه معنیش اون چی میشه.الان هم تا مجبور نشم حرف نمیزنم و لهجه اش رو ندارم.
چون بچگیا بچه های فامیل با هر کلمه ای که یاد میدادن و من میگفتم مسخره ام میکردن خاطره بد دارم از ترکی حرف زدنم و چون لهجه ندارم مگر اینکه طرف مقابل من فارسی بلد نباشه به هیچ وجه که ترکی حرف بزنم.
اون هم اگر نا آشنا باشه تازه راحت حرف میزنم باهاش.

پاسخ:
عه پس فامیلاتون ارومیه ان :)
کلا خوبه هردوش رو یاد بدن، فارسی که زبان رسمی کشوره و همه باید یاد بگیرن، زبان مادری هم خب باید به فراموشی سپرده نشه.
توضیحاتتون هم خوب بود.
ما هم میگیم باشه بزار فارسی زبان رسمی کشور باشه ولی چرا نباید کوردی تو مدارس تدریس بشه ؟؟ چرا نباید زبان اول کوردها تو مدرسه اول کوردی باشه زبان مادریشون بعد فارسی یاد بگیرن؟؟ چرا باید یاد گرفتن زبان فارسی به قیمت فراموشی زبان مادری باشه؟؟ چرا ما اجازه نداریم به زبان مادریمون ...
پاسخ:
جواب چراهاتون مطمئنا و مسلما پیش من نیست ولی میتونم بفهمم.
حالا که نیست حداقل بصورت عامیانه اش رو میتونیم حفظ کنیم.
البته من تخصص خاصی ندارم و نمیدونم وجود زبان هر منطقه در مدارسش الزامی هست یا نه و مشکلی هم با این قضیه ندارم. فقط میدونم نباید روی این مسئله حساسیت نشون داد چون در کشور های همسایه زبان هایی که ما در کشور داریم هم موحوده و حساسیت ما باعث سو استفاده بقیه میشه و این اتحاد ما رو خدشه دار میکنه باید با آرامش درموردش حرف زد.
منم دهه هفتادی ولی فقط فارسی کاملاً وارد،ترکی،کردی و...۱۰٪ بلدم😂
وای من خیلی دوست دارم ترکی یاد بگیرم،اصلا وقت نمیشه😐😅
پاسخ:
خب عزیزم تو کجا بزرگ شدی اینم مهمه ها :)
خب کسی که ذاتا فارس زبانه لزومی نداره بقیه زبان ها رو هم یاد بگیره، البته بعنوان علاقه رو کاری ندارم...
اینکه من حق مسلم خودم رو نگیرم تا باعث حساسیت ایجاد نشه!! 
یعنی ما کورد ها باید از کوردی خوندن و نوشتن و حق های دیگه مون بی خیال بشیم تا دشمنامون فکر نکنند ما با هم اختلاف داریم؟!؟ چرا فارس ها از این حق خودشون صرف نظر نمی کنند؟!؟ 
واسه حرف و نظرتون خیلی احترام قائلم ولی خیلی خنده داره که اینجوری ...
پاسخ:
خب من هم مثل شما زبان اصلیم فارسی نیست و ترک زبانم.
من نمیگم بیخیال شید یا بیخیال شیم من میگم با آرامش خواستار حق باشیم، قبول کنید که هدف عده ای صرفا تدریس زبان مادریشون در مدارسشون نیست، اتفاقا خوبه که زبان ها حفظ شه و اصلا تو مدارسمون بشه واحد درسیمون. ولی باید یه زبان واحدی در کشور باشه یا نه؟؟
ما هیچکدوم عداوتی با هم نداریم پس بجای گفتن این حرف که چرا فارس ها از حق خودشون صرف نظر نمیکنن بهتره گفته شه ما هم میخاییم زبانمان در حد خواندن و نوشتن برامون حفظ شه.
خب حالا ما شمشیر به روی کی کشیدیم ؟؟ 
فعلا که دیگران به روی ما شمشیر کشیدند بعدشم ما که خواستار صلح و صفا هستیم :) 
و زبان یک ملت هویت یک ملت هست و چیز ساده ای نیست! نا هم نگفتیم فارسی نباشه باشه ولی زبان دوم مناطق کردنشین باشه نه اول! 
بعدم فکر نکنم که ما راضی باشیم به اینکه زبان نون فقط در حد خوندن و نوشتن باشه ما تمام حق های که زبان فارسی تو ایران داره واسه زبات کوردی میخواهیم :)
فکر نکنم با حرف هام به کسی خدای ناکرده توهینی کرده باشم ... اگه کم نگفته باشم قطعا زیاد از حق خودمون نخواستم :)
+ بهر حال نظرم بود 
پاسخ:
خب این شد یه حرف حساب :)
البته کوردی در مناطق کرد نشین و دیگر زبان ها در مناطق خودشون.
آره بابا کلا صلح و صفا خوبه :)
در کنار خواندن و نوشتن مطمئنا حق های دیگر هم نمایان میشه.
و من هم نگفتم توهین کردین بلکه مودبانه حرف زدنتون برام روشنه.
به هر حال نظرتون ناحق نیست بنظرم.
من یکی از مشکلاتم همینه مادرم علاوه بر این که به محلی حرف زدن خودم گیر میده میگه باید فارسی حرف بزنی(البته کلا کسی اجراییش نمی کنه:) )
خواهرم هم همین مشکل رو داره اون کلا نمی زاره پسرش به زبان خودمون حرف میزنه میگه زشته:)
کلا گرفتاریم ها
پاسخ:
فارسی رو که یاد میگیریم، لهجه و زبان خودمونم حفظ کنیم بد نیست. بابا یه جا گفتن با زبان خودت حرف بزن لنگ نزنیم :)
اصلا لذتی که تو اجرا نکردنش هست تو اجرایی کردنش نیست :))
عه بگو بچه رو اذیت نکن خواهر من :)
والا....
کم کم منقرض میشه زبان های مادری مون....
پاسخ:
و این اصلا جذاب نیست.....
۱۰ ارديبهشت ۹۶ ، ۰۸:۵۸ قالب بلاگ رضا
بله متاسفانه.
زبان رسمی کشورمون رو هم داریم از دست میدیم
پاسخ:
هییییم....
و قشنگ عمق فاجعه رو میدونیم و ساکت نشستیم.
اگه میشه با رسم نمودار توضیح بده این پستو . هیچی نفهمیدم ازش :/
پاسخ:
برنامه اکسل برا نمودار خوبه؟ :)))
یعنی رفته رفته زبان مادری فراموش میشه.
مطلب قابل تاملی بود.
متاسفانه زبان مادری مون داره کم کم منقرض میشه
این یه بی هویتیه که فکر میکنیم ترکی حرف زدن بی کلاسیه!
درحالی که دو زبانه ها هم با هوش ترن هم غنی تر چون یک زبان دیگه ای رو هم بهش مسلطن.
به عنوان یه دهه شصتی هیچ وقت تو کلاس مون مشکل ترکی حرف زدن نداشتیم یعنی هیچ وقت ندیدم معلم هام دچار مشکل باشن از بابت اموزش فارسی@
شاید برات جالب باشه که بگم شاگردای من اغلب تو فارسی حرف  زدن میلنگن!
عاشق اینن که بذارم حرفهاشون رو ترکی بزنن!
پاسخ:
هیییییم...
تک تک کلماتت تکمیل کننده پست هست و جان میبخشه به پست مرسی :)
آره از یه طرف هم حق با توعه خب از طریق تلویزیون و جاهای دیگه بچه های دهه شصتی هم و فارسی حرف زدن مشکل نداشتن.
خوبه پس باز جای شکر داره که زبان مادری فراموش نشه.
دانش آموزای آبجی من اکثرا ترکی رو خوب متوجه نمیشن.
ملت بلد نیستن بحرفن چرا به دهه ها گیر میدی؟ :/
پاسخ:
اصلا کلمه ببخشید واسه اینجور مواقع کشف شده :)
دهه شصتی ها ماه ان، گل ان، تاج سرن، سرورن :)
۱۲ ارديبهشت ۹۶ ، ۰۵:۲۷ منتـــظر المـهـدی۳۱۳
فدات زنده باشی ...
پاسخ:
قربونت :)
۱۴ ارديبهشت ۹۶ ، ۱۵:۴۳ منتظر اتفاقات خوب (حورا)
اکثر دبیران دبیرستان ما به زبان ترکی تدریس می کردند!! حتی دبیر ادبیاتمون!!
البته دهه هفتادی ها هم توی فارسی حرف زدن با یه سری مشکلات مواجه هستند! وقتی پای لهجه زبان مادری درمیونه!!
پاسخ:
عه حورا ترک زبان هستی پس :)
لهجه آره، اوصولا دو زبانه ها تحت هر شرایطی لهجه رو دارن :)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">